Recycling is iets wat achteraf gebeurt. Het voorgaande wordt bewerkt en weer bruikbaar gemaakt. Zo gebeurt het ook met veel content. Het is een aanpassing van het voorgaande.
Goede content is opnieuw opgezet, gebouwd vanuit een kern boodschap en tegelijk geschikt voor meerdere communicatie platformen en formaten en geschikt om meerdere doelgroepen te bereiken.
In plaats van, met behulp van een „snel klaar boodschapjes” aanpak te werken, is het beter om elk onderdeel als een onderdeel van een groter geheel te behandelen en te beschouwen. Of anders, zoals bij het schrijven van een boek of een scriptie, hak je de boodschap in hapklare kleinere brokken, welke je misschien weer verder kunt opknippen, waarna je elk deel gaat uitwerken.
Voordat u aan de slag gaat met deze aanpak, is het goed om de volgende twee punten in uw achterhoofd te houden.
De kern boodschap als een enkele boodschap en focus te hanteren. Dit kan op basis van trefwoorden of content waarin u een leidende positie in wilt nemen, de autoriteit-positie.
De tweede kern boodschap is, dat u geen inhoud maakt wat is opgebouwd als een 'pan minestrone soep', wat alle ingrediënten bevat wat u zich maar kunt bedenken. U moet dus beslist niet alle bedrijfs activiteiten in 1 verhaal willen vertellen. Uw inhoud moet nuttig en inspirerend zijn en toegesneden zijn op de behoeften van de mensen die u probeert te bereiken. Kortom niet als zender schrijven, maar schrijven wat je als ontvanger zou willen lezen.